Reading Blog 2024

The Metabarons. Story by Alejandro Jodorowsky, Illustrations by Juan Gimenez

A spin-off from Jodorowsky’s The Incal, The Metabarons looks at the origins of the character of The Metabaron. Spanning several generations as the mantel of Metabaron is passed, violently, from father to son (mostly), The Metabarons is like Shakespearean tragedy squared. There is no horrible twist or awful dramatic situation that is too over-the-top for Jodorowsky – and, taken in this melodramatic vein, The Metabarons is hugely entertaining.

Dark humour and absurdity also has its place in this work. When one of the Metabarons loses his ‘appendage’ in an accident, his new hardware in his groin area is where he plugs his ship controls into. His spaceship literally becomes his penis ersatz.

The art work by Gimenez is absolutely top notch. It suits the melodramatic nature of the story perfectly.

Overall, highly recommended.

Die Heere des Eroberers. Story by Jean-Pierre Dionnet, Illustrations by Jean-Claude Gal

Original title: Les Armées du Conquérant

I bought this on a whim, and it didn’t disappoint. It is a collection of short stories centring around the armies of ‘The Conqueror’, which are sweeping across the world to… well… conquer it. The Conqueror himself is not relevant to the stories, which deal rather with the unpleasant lot of the ordinary soldier and mostly have something grim or horrific about them. Such stories make a nice change from the top-down, hero-led perspective of many fantasy stories.

The art ranges from fine (the faces don’t get better than just ‘fine’ in my opinion) to very good (there are some very atmospheric panels with more scenery and/or interesting lighting), with a lot of heavy black shading, which suits the moody theme well.

Overall: Recommended for fantasy fans.

Ich habe dieses Buch aus einer Laune heraus gekauft, und es hat mich nicht enttäuscht. Es ist eine Sammlung von Kurzgeschichten, die sich um die Armeen des “Eroberers” drehen, die über die Welt fegen, um sie… nun ja… zu erobern. Der Eroberer selbst spielt in den Geschichten keine Rolle, die sich eher mit dem unangenehmen Los des einfachen Soldaten beschäftigen und meist etwas Düsteres oder Schreckliches an sich haben. Solche Geschichten sind eine schöne Abwechslung zu der Perspektive von oben, die man in vielen Fantasy Geschichten findet, in der es nur so von Helden und Adeligen wimmelt.

Die Zeichnungen reichen von ausreichend (die Gesichter werden meiner Meinung nach nicht besser als “ausreichend”) bis sehr gut (es gibt einige sehr stimmungsvolle Panels mit mehr Landschaft und/oder interessanter Beleuchtung), mit vielen schweren schwarzen Schattierungen, die gut zum düsteren Thema passen.

Ninth Art: Bande dessinée, Books and the Gentrification of Mass Culture, 1964-1975, by Sylvain Lesage

I have not yet read the whole book – so far I have concentrated on the chapter ‘Barbarella: Inventing Adults Comics Through the Book’ – for an article that I am (very slowly) writing. A fascinating read for anyone interesting in bandes dessinées, especially their status as art in the French-speaking world.

Bis jetzt habe ich das ganze Buch noch nicht gelesen – bisher habe ich mich auf das Kapitel “Barbarella: Inventing Adults Comics Through the Book’ – für einen Artikel, den ich (sehr langsam) schreibe, konzentriert. Eine faszinierende Lektüre für alle, die sich für Bandes Dessinées interessieren, insbesondere für ihren Status als Kunst in der französischsprachigen Welt.

Wielding a Red Sword, by Piers Anthony

Ok – I admit… I have a slight weakness for Piers Anthony. This is book four in the Incarnations of Immortality series. It is typical Anthony… starts strong, gets slightly bogged down in some sort of challenge at some point (in this novel, the challenge is escaping hell), overall well plotted though. It is sexist by today’s standards – if that bothers you, look elsewhere. Simple, sci-fi-fantasy, guilty-pleasure comfort food.

Ok – ich gebe zu… Ich habe eine kleine Schwäche für Piers Anthony. Dies ist das vierte Buch der Reihe Inkarnationen der Unsterblichkeit. Es ist typisch Anthony… fängt stark an, verzettelt sich irgendwann in einer Art Herausforderung (in diesem Roman ist die Herausforderung die Flucht aus der Hölle), hat aber insgesamt eine ganz nette Geschichte. Nach heutigen Maßstäben ist es sexistisch – wenn Sie das stört, sollten Sie woanders suchen. Einfaches Sci-Fi-Fantasy – ein heimliches Vergnügen.

Sarvan. Text by Antonio Segura, Illustrations by Jordi Bernet (All Verlag – German).

I bought this on a whim, attracted by the old-school illustrations (I do love cheesy older sci-fi stuff). The illustrations are great – I will probably re-read it as some point just for the illustrations. The story is weak, however, and sexist. This doesn’t bother me per se, as works of fiction are always a product of their time and place of origin. But I have to roll my eyes at the ‘oooh – her bra popped open’ humour.

Ich habe dieses Buch aus einer Laune heraus gekauft, angezogen von den Illustrationen (ich liebe kitschige ältere Sci-Fi-Illustrationen). Diese sind großartig – ich werde das Buch wahrscheinlich irgendwann nur wegen der Illustrationen noch einmal lesen. Die Geschichte ist jedoch schwach und sexistisch. Das stört mich an sich nicht, da belletristische Werke immer ein Produkt ihrer Zeit und ihres Herkunftsortes sind. Aber ich kann über den “oooh – ihr BH ist aufgegangen”-Humor nur müde lächeln.

Mort, by Terry Pratchett

This is not the first time I have read Mort – indeed, it is an old favourite. Published in 1987, Mort is the first Discworld novel about Death and works well as a stand-alone novel.

I can honestly recommend Mort to anyone. With his Discworld novels, Pratchett managed something seemingly impossible – he combined humour with fantasy, and made a fantasy world that is actually believable, with compelling characters and interesting plots. But more than that – the novels are not ‘just’ fantasy; they are a deeply humanistic look at life, society and what it means to human.

Caroline Baldwin – Gesamtausgabe II, by André Taymans

Caroline Baldwin ist eine amerikanische Privatdetektivin und die Heldin einer Serie von Bandes dessinées des belgischen Autors und Künstlers André Taymans, gezeichnet im Stil der ligne claire (klaren Linie). Den ersten Band der bei Schreiber & Leser erschienenen Gesamtausgabe fand ich… nun ja… nett. Nicht ganz ‘die kleine Schwester von Scheiße’ nett, aber umgehauen hat mich das Ganze nicht. Nun, ich war trotzdem angetan genug, um wissen zu wollen, wie Caroline Baldwins Abenteuer weitergehen. Ich bin froh, dass ich das getan habe – die Qualität der Erzählung nimmt merklich zu. Ohne zu viel zu verraten – der Heldin passiert etwas Schlimmes – und wie sie damit (irgendwie) fertig wird, war wirklich interessant.

Empfehlenswert für Ligne-Claire-Fans sowie für Krimis mit einem Hauch vom Noir-Charakter.

Caroline Baldwin is a native American private eye and the hero of a series of bandes dessinées by the Belgian author and artist André Taymans, drawn in the ligne claire (clear line) style. I found volume one of the complete edition, published by Schreiber & Leser to be… well… nice. Is that damning with faint praise? Probably. But nice enough to want to know how Caroline Baldwin’s adventures continued. I am glad I did – the story-telling quality picks up noticeably. Without giving too much away – something bad happens to the heroine – and how she (sort of) copes, was really interesting.

Recommended for ligne claire fans as well as noir-lite detective stories. Unfortunately not available in English.

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